Як український аніматор відкрив нову епоху в діснеївських мультфільмах

У 1934 році Волт Дісней запросив сина українських емігрантів Володимира Титлу до своєї студії. Аніматор перевернув світ творення тогочасних мультфільмів.

Діснеївські мультфільми знайомі усім. Та вправно передавати емоції американські мультиплікатори вміли не завжди і в цьому їм допоміг Титла. Володимир швидко зрозумів, ким хоче стати – хлопець буквально не випускає олівець з рук, що й приводить його в 16 років на кіностудію Paramount Pictures.

Далі буде ще декілька студій і навіть поїздка в Париж, де він відточуватиме майстерність у кращих художників світу. Утім, змирившись із тим, що такого рівня йому не досягнути, повертається у Штати і в цей момент один із друзів заманює його до Волта Діснея. Був 1934 рік і студія готувала лише коротенькі мультики з простою анімацією.

Володимир зізнавався: його не покидало враження, що він потрапив у божевільню. Навколо десятки чоловіків цілими днями кривлялися перед дзеркалом. Титла прийшов якраз вчасно, адже Волт вирішив піти ва-банк і створити перший у світі повнометражний мультфільм “Білосніжка і семеро гномів”.

З “Білосніжкою” все було зрозуміло — з-поміж 200 кандидаток обрали танцюристку і лише перемальовували її рухи. А як із гномами? На студії вважали, що достатньо — гарно промалювати персонажів, але Володимир з цим не погоджувався. В обриси кожного коротуна українець вселяв справжній характер. У порухах губ і брів легко читались емоції вічно незадоволеного Воркотуна і розсудливого Дока.

Дісней страшенно нервував. Від успіху стрічки залежала доля студії. Замість запланованого бюджету у 250 тисяч вони вже витратили півтора мільйона, а сам Волт заклав власний будинок. Та прем’єра розвіяла всі сумніви аніматорів. Мультфільм став справжньою сенсацією і навіть отримав “Оскара”. До заповітної статуетки додали ще сім, тим самим вказуючи на довершеність персонажів Титли.

 

Саме цю роботу назвали вершиною творчості Титли — два “Оскара”, “Пальмова гілка” за анімацію, та головне — українець довів, наскільки важливо вміти передавати почуття олівцем. Його роботи стали взірцем для цілого покоління майбутніх мультиплікаторів.

Володимир Титла, чиї батьки переїхали в США з села Підгайці на Тернопільщині, згодом був відомий під ім’ям Білл. Той самий Білл, завдяки якому світ побачив гнома Ворчуна з «Білосніжки», слоненя Дамбо, лиходія Стромболі з «Піноккіо» та багатьох інших мультяшних героїв.

Батьки Володимира, Марія і Петро, ​​були родом з невеликого села Підгайці на Тернопільщині. Вони емігрували в США, де в 1904 році у них народився син. Хлопчик з дитинства захоплювався малюванням, а батьки намагалися всіляко заохочувати його і підтримувати. У 9-річному віці Володимир відвідав показ короткого анімаційного фільму «Динозавр Герті», створеного відомим на той час карикатуристом і мультиплікатором Вінзор Маккєєм. Побачене так вразило хлопчика, що, за словами деяких істориків, змінило його життя назавжди.

Титла навчався в Нью-Йоркській школі промислового дизайну, але у віці 16 років втратив до навчання інтерес і влаштувався працювати в студію «Парамаунт», де писав титри. За це колеги по ремеслу навіть жартома прозвали його «Tytla the Titler». Перший досвід мультиплікатора Володимир отримав, працюючи над популярною американською анімаційною газетою-коміксом «Матт і Джеф». Там його помітили засновники майбутньої студії Terrytoons, проголосивши Володимира працювати над героями мультфільму «Байки Езопа».

Протягом трьох наступних років Титла стає знаковим аніматором і починає фінансово підтримувати сім’ю. У той же час він усвідомлює, що хоче прагне до високого мистецтва, а мультиплікація на таке звання тоді не претендувала і поготів. Тому він відправляється в Париж, де навчається малювання та скульптури. Здивований красою світових шедеврів, Титла вважає, що ніколи не зможе створювати подібне мистецтво, через що вирішує знищити більшу частину своїх творів.

По поверненню в Штати Володимир продовжує займатися анімацією, і вже в 1934-му році його запрошують на роботу в студію Уолта Діснея.

Однією з найбільш знакових робіт, створених за участю Титли, вважається «Білосніжка і сім гномів»: 3 роки, 700 художників, більше мільйона мальованих сцен. Бюджет мультфільму спочатку становив 500 тисяч доларів, але Дісней вірив в його успіх, тому позичив ще 1,5 мільйона. І не прогадав – касові збори склали 8 мільйонів доларів. Що стосується Володимира, то йому належить авторство персонажа Ворчуна. Як пізніше писали документалісти, однією з улюблених сцен аніматора стала та, де Білосніжка цілує жінконенависника-гнома і він повільно розпливається в теплій усмішці, що говорить про його справжні почуття.

Іншими знаковими персонажами аніматора вважаються ляльковод Стромболі з «Піноккіо», Чернабог з «Фантазії» і слоненя з величезними вухами Дамбо. Цікаво, що під час створення своїх героїв Титла надихався реальними людьми. Іноді це були актори, іноді – сам Уолт Дісней, а «живим прикладом» для Дамбо став його син Петро. Володимир годинами спостерігав за тим, як 2-річний хлопчик поводиться, грає з іншими, показує свої почуття – і робив замальовки. Мультфільм вийшов настільки зворушливим, що вже десятки років глядачі часто не можуть стримати сліз, дивлячись його.

З початком Другої світової війни доходи студії різко скоротилися, багатьох ілюстраторів звільнили. Титла досі залишався затребуваним, але не зміг не підтримати своїх товаришів по ремеслу, які вийшли на страйк проти Уолта Діснея, що призвело до сварки з ним. Роботи ставало все менше, дружина аніматора довго хворіла, через що було прийнято рішення, про яке Володимир шкодував до кінця своїх днів – покинути Голлівуд і переїхати жити на ферму в Коннектикуті.

Проблеми з пошуком роботи, відсутність грошей і занепад анімації призвели до того, що Володимир пережив кілька мікроінсультів, втратив здатність малювати так само жваво і яскраво, як раніше. Крім того, у нього почалися проблеми із зором, що повалило художника в остаточну депресію.

Адрієнн, дружина художника, пізніше говорила про те, що в ньому не було нічого американського – він був дуже чутливим, турботливим, міг годинами слухати українську народну музику, танцювати, працювати на землі.

За кілька місяців до смерті Титлу запросили на церемонію відкриття Монреальської світової виставки анімаційного кіно, де в рамках окремої програми був показаний і мультфільм «Дамбо». Володимир боявся, що його вже ніхто не згадає, але після показу було оголошено, що в залі знаходиться найбільший аніматор свого часу.

Коли прожектор знайшов і освітив Титлу, зал піднявся і вибухнув оплесками. Близькі Володимира розповідали пізніше, що він згадував цей момент як один з кращих у своєму житті.
Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.