Як зберегти продуктивність на роботі восени

Корисні поради та практики.


Незважаючи на те, що в похмуру погоду працюється краще (а що ще залишається робити – висовувати носа на вулицю зайвий раз не хочеться), холодні місяці – не найприємніший період для роботи. У дощову і холодну погоду відволікаючих чинників стає менше, але і з біохімічної, і з психологічної точки зору осінь для людини дійсно важка – нульовий настрій і апатія позначаються і на працездатності.

У журналі Наука в 2011 році опублікували дослідження соціологів Скотта Голдера і Майкла Месі: вони проаналізували твіти користувачів з різних куточків земної кулі і прийшли до висновку, що прокидаємося ми в будь-яку пору року приблизно в одному настрої, але погіршується він тим стрімкіше, чим коротше світловий день.

Погана погода не робить нас монстрами концентрації, а лише прибирає один відволікаючий фактор: в голові перестає крутитися думка, куди піти веселитися після (а краще – замість) роботи. Доведено, що восени працівники схильні засиджуватися в офісі приблизно на півгодини довше, ніж в теплу пору року. Проблема в тому, що далеко не завжди кількість переростає в якість, хоча нам здається і навпаки. За такою логікою ми, наприклад, можемо відчувати себе героями праці після виснажливого 10-годинного робочого дня, навіть якщо весь час зависали в соцмережах. При цьому якщо на завдання пішло «всього»дві години ефективної роботи, нам здається, що воно напевно зроблено недостатньо добре. Біхевіоральний економіст Ден Ерайлі розповідає, що одному слюсарю стали платити менше чайових тільки тому, що він з досвідом став робити свою роботу швидше, – клієнтам здавалося, що він халтурить. Тими ж міркуваннями керуються і користувачі онлайн-сервісів пошуку авіаквитків: якщо агрегатор «думає» довше, їм здається, що він докладає більше зусиль до пошуку, хоча це, звичайно, не так.

Продуктивність взагалі набагато більше залежить від персоналізованого підходу, ніж ми звикли думати. На присвяченому їй сайті свого часу з’явилася класифікація типів продуктивності. По ній працівники діляться на чотири групи: розстановники пріоритетів, планувальники, аранжувальники і візуалізатори. Так, для розстановників пріоритетів надзвичайно важливе планування, вони ненавидять порожню балаканину і набагато більше турбуються про те, щоб виконати свою роботу вчасно, а не про те, якими методами її зручніше виконати для себе і оточуючих.

Планувальники теж люблять розписувати справи по порядку, а ще люблять занурюватися навіть в найдрібніші деталі процесу і розкладати все по поличках.

Останні два типи так само відрізняються від перших двох, як ті схожі один на одного. Аранжувальникам легко і приємно працювати в команді, і їм, навпаки, життєво необхідно хоча б іноді перекинутися слівцем з колегою. Візуалізатори ненавидять працювати над однотипними завданнями, постійно генерують ідеї, і тому їм важливо надати повну свободу дій і одночасно прибрати з поля зору відволікаючі штуки.

blogging-336375_640 (1)

Але не варто списувати з рахунків універсальні рекомендації. Більшості з нас протягом робочого дня приходить величезна кількість кореспонденції, і є ризик загрузнути в ній з самого ранку до вечора. Зрозуміло, що завжди є термінові дзвінки і листи, на які краще відповісти відразу, але потрібно навчитися відрізняти їх від тих, що можуть почекати, поки ви закінчите завдання. Якщо через повідомлення зовсім не вдається сконцентруватися, є сервіс, який відключає соцмережі, або й весь інтернет (на заданий час).

Якщо осіння меланхолія розкручується до депресії, треба насамперед звернутися до терапевта. На жаль (а може, на щастя), часто потрібно працювати і в такому стані. Депресія знижує віру у власні сили, так що тривогу можуть викликати навіть звичні завдання, які ви не раз вже виконували. Якщо доручення здається вам непосильним, найкраще розбити його на складові частини і встановити окремі дедлайни для кожної. Найпростіше розібрати це на прикладі тексту: якщо ви приходите в жах від того, що вам треба написати 10000 знаків, поставте мету написати два абзаци (або один, або два речення – поки місія не покажеться вам реальною). Коли впораєтеся з одним таким завданням, настрій трохи підвищиться.

В офісі варто максимально скорегувати обстановку під власні потреби. Справа не тільки в тому, яке місце в опенспейсі зайняти і які навушники вибрати, щоб не чути побутових шумів. Якщо ви знаєте, що протягом робочого дня можете забуксувати від раптового завдання, неприємного зауваження або банальної ситуації, як то поломка кавомашини, варто заручитися підтримкою колеги. Кращими друзями ви можете не стати – і це нормально, але можливість поділитися тривогою допомагає її зупинити і зрозуміти – а це основна зброя проти тривожності. Крім того, не бійтеся зізнатися начальнику, що у вас депресія: навіть якщо ваші відносини не можна назвати довірливими, можна обтічно послатися на проблеми зі здоров’ям (ніякої брехні тут немає), щоб у нього не виникало думки, що робота перестала бути для вас цікавою або ви просто лінуєтеся.office-620823_640 (1)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *